dimecres, 4 de novembre del 2015

"El meu somni seria arribar a construir una base de dades de tota la història de la Tercera Divisió"

La Tercera Divisió, com tot el futbol català, amaga petites històries de persones que, sense ser protagonistes, viuen lligades al futbol. Una d'elles és la de l'Agustí Tenllado, soci veterà de l'Europa, pare d'un jugador del futbol base del Can Vidalet i amant de les estadístiques del futbol català.

L'Agustí Tenllado recull dades de Tercera des del 1987 // Tercera.cat

Fa molts anys que et dediques a treballar amb les dades del nostre futbol. Explica'ns què és el que fa exactament.
Des de fa gairebé 30 temporades, des de la 1987-1988, em dedico a recopilar, com un hobby, totes les estadístiques del grup català de Tercera Divisió. Equip per equip em munto unes fitxes amb cada jugador: els partits jugats, quan ha estat titular, els minuts, gols, targetes... Agafo el diari i pico les dades.

A més, a partir de les fitxes també m'he construït una base de dades en què hi ha tots els jugadors que, com a mínim, han jugat un partit a Tercera. En aquestes fitxes personals hi afegeixo les dades del jugador en les categories superiors i, fins i tot, inferiors.

Com va començar aquesta passió per les dades?
A mi sempre m'ha interessat. Jo sóc soci de l'Europa des de fa gairebé 40 anys, i des de ben petit, amb els butlletins que editava el club i que feia en Ramón Vergés, l'historiador per excel·lència de l'Europa, sempre em fixava en la trajectòria de cada jugador. Llavors ja recopilava dades. A més, el meu pare també té molts diaris antics, com el Lean..., que era un setmanari que sortia cada dilluns amb resultats, alineacions i cròniques. Podríem dir que m'ha interessat des de sempre.

Treballes sempre en solitari?
Sí. Totalment en solitari. Cada dilluns, o cada dimarts, depenent de la meva vida personal, m'hi poso fins que ho acabo.

Imagino que una dedicació tan extrema de l'estadística t'aporta beneficis en l'aspecte personal.
És com un relaxant. Comences amb això, però te'n vas més enllà. Estàs picant la dada d'un jugador i, per exemple, si han aparegut per primera vegada a la categoria vas a cercar d'on ve, en quins equips ha estat, en quin futbol base s'ha criat... El seu historial. Et dóna molt joc.

Quin moment del dia sols triar?
Normalment, els dilluns després de sopar. Però de vegades tot plegat s'allarga. Hi ha dies que en una hora ho tens fet, però d'altres dies t'encalles buscant altres coses i t'hi estàs dues hores.

A banda de les dades sobre Tercera, parles de l'arxiu de jugadors que, com a mínim, han passat per la categoria. Quan comences a muntar-lo?
Fa uns tres o quatre anys. Li vaig comentar a un company de feina, informàtic, que m'agradaria tenir una base de dades amb fitxes individualitzades de cada jugador, i ell em va muntar l'esquelet d'aquesta base de dades. A partir d'aquí, vaig començar a omplir-la.

A banda d'aquesta base de dades, la que tinc molt complerta és la de la jugadors del CE Europa. Tinc les alineacions des de la temporada 1950-1951 i, a banda, estic millorant-la amb fotografies i un camp de comentari, en què hi podem posar les característiques de cada jugador. Si és un migcampista creatiu, un golejador... o posar-ne alguna anècdota. Amb això m'ha ajudat molt en Ramon Vergés.

Comentes que amb l'Europa en Ramon Vergés t'ha donat un cop de mà, però com t'ho fas amb les dades de jugadors dels altres equips?
Hi ha un portal que està molt bé, el BDFutbol, que de Primera fins a Segona B hi ha moltíssima informació. Hi ha d'altres webs, com LaPreferente, on puc veure jugadors que arriben d'equips de fora de Catalunya. I sempre anar buscant en un lloc i un altre, publicacions, i contrastar la informació.

Des de quan tens records de veure partits del futbolcat?
Jo recordo haver anat a veure partits de l'Europa des de la temporada 1970-1971, quan tenia uns quatre anys. El meu pare, soci de l'Europa de tota la vida, em va començar a dur al camp i ja no hi he deixat d'anar. Sóc un forofo de l'Europa, i vaig a veure tant els partits de casa com els de fora, però m'interessa tot el futbolcat.

A banda dels partits de l'Europa, acostumes a veure algun altre equip en concret?
Bé, sí. Vaig a veure els partits del meu nano, que té 9 anys i juga al futbol base del Can Vidalet. I si les circumstàncies m'ho permeten m'agrada anar a veure algun altre partit de Tercera Divisió o de Primera o Segona Catalana. El que passa és que, de vegades, les circumstància familiars no t'ho permeten. Però jo estaria veient futbol tota la setmana!

Ara que parles del futbol base, suposo que és més complex recollir-ne informació
Sí. El futbol base és difícil. Normalment quan construeixo la fitxa del jugador intento trobar l'últim any de juvenil, però més enrere m'és difícil.

Quin objectiu té aquesta recopilació de dades?
Això és un hobby, però tal i com estan les circumstàncies laborals estic mirant si això té alguna mena de sortida professional. Bases de dades de jugadors de Tercera Divisió poques n'hi ha. Els diaris d'ara no són com els d'abans. O els d'abans no eren com els d'ara. Actualment pots veure el minuts que han jugat, però amb diaris de fa cinquanta anys tot plegat no apareix. Hi ha dades que et queden una mica coixes. El meu somni seria arribar a construir una base de dades de tota la història de la Tercera Divisió d'equips catalans. 

Aquestes dades no les té tampoc la Federació Catalana de Futbol?
No. No les té. Ni a nivell de resultats tampoc. La Copa Catalunya, per exemple, no la té completa. Amb un altre company, que ens va fer unes aplicacions per l'Europa, vam oferir a la FCF un projecte de classificacions històriques i resultats des de Tercera fins a Primera Regional, l'actual Segona Catalana. Fins i tot li hem ofert una aplicació amb tots els resultats de Copa Catalunya, però de moment no ens han acceptat aquesta proposta.

Realment, hi ha molta informació invisible...
De vegades, de molts jugadors que s'han passat tota la vida a Tercera Divisió, potser amb alguna incursió a Segona B o a Segona, és difícil que se'n pugui conèixer tota la trajectòria. Són jugadors que, pels seguidors del futbolcat, tenen un pes específic. Aglutinar tot això és el que a mi m'agradaria i també serviria com un homenatge al futbolcat.

L'Agustí Tenllado recopila cada setmana totes les estadístiques del grup cinquè de Tercera Divisió. A partir d'aquesta setmana, us oferirem a Tercera.cat un arxiu descarregable actualitzat amb tota la informació estadística recollida per l'Agustí.

Podeu descarregar aquí les estadístiques després de la J12 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada